TOD를 중심으로 한 세종시의 미래 지속가능성 연구

2013. 11. 6. 23:41지속 가능한 발전 | Sustainable Development/미래 (Future)


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논문 원본: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:571211/FULLTEXT01.pdf

발표 자료: http://www.slideshare.net/KJMuk/final-presentation-jeongmuk


 

 

A Study on the future sustainability of Sejong, South Korea’s multifunctional administrative city, focusing on implementation of Transit Oriented Development

 

 

Master thesis in Sustainable Development

Jeongmuk Kang

 

 

Supervisor: Gloria Gallardo

Evaluator: Anders Larsson

 

 

 

Institutionen för geovetenskaper

Uppsala Universitet

2012






Summary:

Human beings have been altering the environment and even the climate of our planet by excavating and consuming huge amounts of natural resources, especially during the last six decades. Since the appearance of steam engines in the late 18th century, cities have been growing with the development of transportation and the consequent increase of its urban population and economic activities. Presently, cities accommodate more than half of the world population and are expected to be responsible for 73% of the world’s energy use in 2030. Among various energy consuming sectors, transport accounts for approximately 19%, standing for 23% of energy-related carbon dioxide emissions; these figures are expected to increase in the future. Many cities in the world have been seeking for solutions to reduce the use of fossil fuel and the consequent CO2 emission from transport in cities, which is a problem, being also the roots of solution for current environment and energy-related problems. Transit-Oriented Development (TOD) and Bus Rapid Transit (BRT) systems applied in Latin American cities have shown the possibility of establishing efficient urban transport networks and sustainable urban structures in developing countries at low cost. Meanwhile, Asian cities are anticipated to accommodate 54% of the world urban population by 2050. Eco-City and new administrative city projects have been implemented in several places in Asia, for the sake of easing congestions and overpopulations in their major cities and achieving a balanced regional development in the future. Sejong city in South Korea is the newest planned city in the region aiming to see its completion in 2030. The aim of this paper is to assess the future urban sustainability of Sejong city by analyzing first the Master Plan of the construction of the city in accordance with PEBOSCA (Physical, Economical, Biological, Organizational, Social, Cultural, and Aesthetical) resources, and second its implementation in general with a focus on the expected role of Transit-Oriented Development in particular looking at BRT. Putrajaya’s case is referred for anticipated shortcomings which Sejong should be prepared for. Secondary data and interpretations from books and articles regarding contemporary urban problems are comprehensively reviewed to systemically analyze the influences of implementation of TOD upon urban sustainability.

 

This study revealed that planned actions derived from TOD will play an important role in resolving urban problems in existing and newly developing cities by relieving urban traffic congestion, CO2 emission and fossil fuel consumption. And systemic influences on improvement of business activities, government tax income, social activities and equity, and olfactory quality of city are expected. The success of Sejong will be loaded with symbolic significance for the country’s balanced and sustainable development with less energy consumption and carbon footprint, and more equally distributed resources and opportunities. Investing on transportation on the basis of TOD is regarded as investment in welfare which returns benefits to all. Therefore, TOD is deemed to be a better option for existing cities and is necessary for newly developing planned cities in Asia and Africa.

 

Key Words:  Sustainable Development, Sustainable Urban Planning, Transportation, Transit Oriented Development, Sejong, system analysis, PEBOSCA.

 

Jeongmuk Kang, Department of Earth Sciences, Uppsala University, Villavägen 16, SE- 752 36 Uppsala, Sweden






대중교통지향형개발의 실행을 중심으로 한, 대한민국의 행정중심복합도시 세종시의
미래 지속가능성에 대한 연구

Study on the Future Sustainability of Sejong, South Korea’s Multifunctional Administrative City, Focusing on Implementation of Transit Oriented Development

 

Uppsala University

Master of Science in Sustainable Development

강정묵

 

인류는 천연 자원들을 대규모로 개발하고 소비하며 지구의 환경과 기후를 바꿔가고 있다. 18 세기 후반 증기기관이 발명과 함께 교통의 발달과 그에 따른 도시의 경제 활동 및 인구 증가로 도시들은 급속도로 성장하였다. 현재 도시들은 전 세계 인구의 절반 이상을 수용하고 있으며, 2030년에는 세계 에너지 소비의 73%가 도시에서 소비될 것으로 예상된다. 이러한 도시의 성장과 함께, 도시는 현재의 환경 및 에너지 관련 문제들의 원인으로 대두됨과 동시에 해결책의 근본으로 여겨지고 있다. 다양한 에너지 소비 부문 중에서, 교통 부문에서의 에너지 소비는 전체 에너지 소비의 19%를 차지하며 에너지 관련 이산화탄소 배출량의 23%를 차지하고 있다. 그리고 그 수치는 날로 증가하는 추세에 있다. 세계의 많은 도시들은 도시 교통에서 소비되는 화석 연료와 온난화 가스의 배출량을 줄이기 위해 많은 노력들을 하고 있다. 2050년까지 전 세계 도시 인구의 54%를 수용할 것으로 예측되고 있는 아시아 국가에서는, 주요 도시의 과밀화를 피하고 국토의 균형 발전을 도모하기 위해서 에코시티와 새로운 행정도시 건설과 같은 프로젝트들을 시도하고 있다. 한 편, 남아메리카의 개발 도상국에서는 대중교통지향형도시개발(Transit Oriented Development: TOD)과 간선급행버스체계(Bus Rapid Transit: BRT)를 도입하면서, 개발 도상국에서의 효율적인 도시 교통네트워크 및 지속 가능한 도시 구조 개선을 상대적인 저비용으로 구축할 수 있는 가능성을 보여줬다. 세종시는 2030년 완성을 목표로 대한민국에서 개발 중인 행정기능을 중심으로 한 계획 도시이다. 이 논문의 목적은 세종시 건설의 마스터플랜을 바탕으로, 세종시의 BRT를 기반으로 한 대중교통의 역할과 도시의 미래 지속가능성을 평가하는 것이다. 말레이시아의 행정도시인 푸트라자야(Putrajaya)에서 발견된 문제점들을 바탕으로 세종시가 풀어가야 할 과제들을 제시함과 동시에, 다른 여러 도시에서 연구된 TOD와 관련한 도시 정책들이 도시에 미치는 영향들을 종합하여 세종시 BRT가 도시의 지속가능성에 미치는 영향을 시스템 분석을 통해 제시할 것이다.

 

결과적으로, 본 연구는 TOD에서 파생된 실행 계획들이 도시의 교통 혼잡을 완화하고, 이산화탄소 배출과 화석 연료의 사용 절감을 통하여 새롭게 개발되는 도시의 문제들을 해결하는데 중요한 역할을 할 것이라는 결론을 도출하였다. 거리의 경제 활동 활성화, 정부의 세수 증가, 사회 활동 및 사회 형평성 증진, 그리고 도시의 감각적 질 향상이라는 시스템 효과가 기대된다. 세종시의 성공은 에너지 소비와 탄소 배출 절감을 통한 국가의 균형 및 지속 가능한 발전은 물론, 자원과 기회의 보다 균등한 분배의 실현이라는 상징적인 의미를 갖게 될 것이다. TOD를 기반으로 한 교통에 투자하는 것은 모두에게 혜택을 돌려주는 본편적 복지 투자라고 볼 수 있다. 그러므로, TOD는 현존하는 도시들에 더 나은 선택이 될 것이며, 특별히 아시아와 아프리카의 개발 도상국에서 새롭게 성장하고 개발되는 도시에 있어서는 필수적인 도시개발 시스템으로 여겨지는 바이다





이 논문... 위키피디아 백과사전 영문판에 올라갔다. 대...박 (Further Reading 부분)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sejong_City